Podpis kwalifikowany, podpis elektroniczny lub kwalifikowany podpis elektroniczny (wszystkie te określenia są prawidłowe – stosuje się je zamiennie) to podpis mający identyczną moc prawną do tradycyjnego, własnoręcznego podpisu. Istotnym wyróżnikiem podpisu kwalifikowanego jest możliwość weryfikacji tożsamości osoby, która z niego korzysta – podpis jest poświadczony certyfikatem, co umożliwia skorzystanie z podpisu jedynie jego właścicielowi.
Najważniejszą cechą podpisu elektronicznego jest możliwość podpisania nim dowolnych dokumentów – przedłużeń umów, aneksów, nowych umów, deklaracji urzędowych czy wniosków kredytowych. Ciekawostką, choć przydatną, jest to, że podpisem kwalifikowanym możesz nawet zarejestrować działalność gospodarczą.
Podpis elektroniczny może być ważny rok, dwa lub trzy lata. Po upływie tego okresu podpis można oczywiście przedłużyć – usługa ta jest zwykle tańsza niż wygenerowanie nowego podpisu elektronicznego.
Wszelkie przepisy, regulacje i informacje dotyczące bezpiecznego korzystania z elektronicznych podpisów znajdują się w tzw. rozporządzeniu eIDAS. Pełna nazwa dokumentu to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE.